DELJENJE MOBILNOSTI U EVROPI: PRISTUP ZASNOVAN NA KLASTER ANALIZI
SHARED MOBILITY IN EUROPE: A CLUSTER ANALYSIS APPROACH
Аутори
Jovanović, MartaIgnjatović, Marina
Jeremić, Veljko
Остала ауторства
Hanić, HasanVeljković, Saša
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Kako se ekonomija deljenja brzo razvija, sveobuhvatan pregled situacije na evropskom prostoru u
oblasti deljenja mobilnosti postaje sve potrebniji. Ovaj rad analizira stanje u oblasti deljenja mobilnosti u
zemljama Evrope i sagledava način na koji se evropske zemlje mogu segmentirati u zavisnosti od stepena učešća
u deljenju mobilnosti. Posmatrano je 12 indikatora deljenja transporta, u 26 zemalja Evropske Unije, za koje su
podaci bili dostupni. Korišćena je klaster analiza i algoritam k-srednjih vrednosti (k‐means). Rezultati pokazuju
da je najveći procenat korisnika deljenja transporta u grupi obrazovanih i mladih ljudi, uzrasta između 16 i 35
godina. Pored toga, korišćenjem klaster analize dobijena su tri segmenta zemalja Evrope. Analiza klastera otkriva
jasne razlike u upotrebi veb-sajtova i aplikacija za deljenje automobila, kao i u obrazovanju i prihodima među
različitim segmentima. Takođe, rezultati ukazuju da geografski položaj zemalja ne utiče na raspodelu zemalja
unu...tar klastera, jer drugi i treći klaster čine zemlje iz različitih delova Evrope. Dobijeni rezultati mogu biti od
koristi za donošenje odluka i usmeravanje marketinških i transportnih resursa ka određenim ciljnim tržištima,
kao i za potrebe formiranja strategija nastupanja na određenim tržištima.
As the sharing economy develops rapidly, a comprehensive overview of the situation on the European
shared mobility scene is becoming increasingly necessary. This paper analyzes the state of shared mobility in
European countries and observes how European countries can be segmented based on the populations’
participation in the economy of shared mobility. We observed 12 indicators of shared mobility in 26 countries
of the European Union, for which the data were available. We used the K-means algorithm of cluster analysis.
The results show that the highest percentage of shared mobility users belongs to the group of educated and
young people aged between 16 and 35. In addition, three segments of European countries were obtained using
cluster analysis. Cluster analysis reveals apparent differences in the use of shared mobility websites and
applications, as well as differences in education income among segments. Additionally, the results indicate that
the geographical position of th...e country does not affect the placement within the cluster, as the second and the
third cluster contain countries from different parts of Europe. The results of our analyses can be helpful in
decision-making and allocating marketing and transportation resources to specific target markets, as well as for
development of market-entry strategies in specific markets.
Кључне речи:
ekonomija deljenja / deljenje mobilnosti / zemlje Evrope / sharing economy / shared mobility / European countriesИзвор:
ČETVRTA NACIONALNA KONFERENCIJA SRPSKOG UDRUŽENJA ZA MARKETING - Izazovi i perspektive marketinga, 05-11-2023Издавач:
- Srpsko udruženje za marketing - SeMA
Финансирање / пројекти:
- PANACEA - Setting foundation for caPAcity buildiNg of shAring Community in SErbiA (RS-ScienceFundRS-Ideje-7523041)
Институција/група
Fakultet organizacionih naukaTY - CONF AU - Jovanović, Marta AU - Ignjatović, Marina AU - Jeremić, Veljko PY - 2023-11-05 UR - https://rfos.fon.bg.ac.rs/handle/123456789/2636 AB - Kako se ekonomija deljenja brzo razvija, sveobuhvatan pregled situacije na evropskom prostoru u oblasti deljenja mobilnosti postaje sve potrebniji. Ovaj rad analizira stanje u oblasti deljenja mobilnosti u zemljama Evrope i sagledava način na koji se evropske zemlje mogu segmentirati u zavisnosti od stepena učešća u deljenju mobilnosti. Posmatrano je 12 indikatora deljenja transporta, u 26 zemalja Evropske Unije, za koje su podaci bili dostupni. Korišćena je klaster analiza i algoritam k-srednjih vrednosti (k‐means). Rezultati pokazuju da je najveći procenat korisnika deljenja transporta u grupi obrazovanih i mladih ljudi, uzrasta između 16 i 35 godina. Pored toga, korišćenjem klaster analize dobijena su tri segmenta zemalja Evrope. Analiza klastera otkriva jasne razlike u upotrebi veb-sajtova i aplikacija za deljenje automobila, kao i u obrazovanju i prihodima među različitim segmentima. Takođe, rezultati ukazuju da geografski položaj zemalja ne utiče na raspodelu zemalja unutar klastera, jer drugi i treći klaster čine zemlje iz različitih delova Evrope. Dobijeni rezultati mogu biti od koristi za donošenje odluka i usmeravanje marketinških i transportnih resursa ka određenim ciljnim tržištima, kao i za potrebe formiranja strategija nastupanja na određenim tržištima. AB - As the sharing economy develops rapidly, a comprehensive overview of the situation on the European shared mobility scene is becoming increasingly necessary. This paper analyzes the state of shared mobility in European countries and observes how European countries can be segmented based on the populations’ participation in the economy of shared mobility. We observed 12 indicators of shared mobility in 26 countries of the European Union, for which the data were available. We used the K-means algorithm of cluster analysis. The results show that the highest percentage of shared mobility users belongs to the group of educated and young people aged between 16 and 35. In addition, three segments of European countries were obtained using cluster analysis. Cluster analysis reveals apparent differences in the use of shared mobility websites and applications, as well as differences in education income among segments. Additionally, the results indicate that the geographical position of the country does not affect the placement within the cluster, as the second and the third cluster contain countries from different parts of Europe. The results of our analyses can be helpful in decision-making and allocating marketing and transportation resources to specific target markets, as well as for development of market-entry strategies in specific markets. PB - Srpsko udruženje za marketing - SeMA C3 - ČETVRTA NACIONALNA KONFERENCIJA SRPSKOG UDRUŽENJA ZA MARKETING - Izazovi i perspektive marketinga T1 - DELJENJE MOBILNOSTI U EVROPI: PRISTUP ZASNOVAN NA KLASTER ANALIZI T1 - SHARED MOBILITY IN EUROPE: A CLUSTER ANALYSIS APPROACH ER -
@conference{ author = "Jovanović, Marta and Ignjatović, Marina and Jeremić, Veljko", year = "2023-11-05", abstract = "Kako se ekonomija deljenja brzo razvija, sveobuhvatan pregled situacije na evropskom prostoru u oblasti deljenja mobilnosti postaje sve potrebniji. Ovaj rad analizira stanje u oblasti deljenja mobilnosti u zemljama Evrope i sagledava način na koji se evropske zemlje mogu segmentirati u zavisnosti od stepena učešća u deljenju mobilnosti. Posmatrano je 12 indikatora deljenja transporta, u 26 zemalja Evropske Unije, za koje su podaci bili dostupni. Korišćena je klaster analiza i algoritam k-srednjih vrednosti (k‐means). Rezultati pokazuju da je najveći procenat korisnika deljenja transporta u grupi obrazovanih i mladih ljudi, uzrasta između 16 i 35 godina. Pored toga, korišćenjem klaster analize dobijena su tri segmenta zemalja Evrope. Analiza klastera otkriva jasne razlike u upotrebi veb-sajtova i aplikacija za deljenje automobila, kao i u obrazovanju i prihodima među različitim segmentima. Takođe, rezultati ukazuju da geografski položaj zemalja ne utiče na raspodelu zemalja unutar klastera, jer drugi i treći klaster čine zemlje iz različitih delova Evrope. Dobijeni rezultati mogu biti od koristi za donošenje odluka i usmeravanje marketinških i transportnih resursa ka određenim ciljnim tržištima, kao i za potrebe formiranja strategija nastupanja na određenim tržištima., As the sharing economy develops rapidly, a comprehensive overview of the situation on the European shared mobility scene is becoming increasingly necessary. This paper analyzes the state of shared mobility in European countries and observes how European countries can be segmented based on the populations’ participation in the economy of shared mobility. We observed 12 indicators of shared mobility in 26 countries of the European Union, for which the data were available. We used the K-means algorithm of cluster analysis. The results show that the highest percentage of shared mobility users belongs to the group of educated and young people aged between 16 and 35. In addition, three segments of European countries were obtained using cluster analysis. Cluster analysis reveals apparent differences in the use of shared mobility websites and applications, as well as differences in education income among segments. Additionally, the results indicate that the geographical position of the country does not affect the placement within the cluster, as the second and the third cluster contain countries from different parts of Europe. The results of our analyses can be helpful in decision-making and allocating marketing and transportation resources to specific target markets, as well as for development of market-entry strategies in specific markets.", publisher = "Srpsko udruženje za marketing - SeMA", journal = "ČETVRTA NACIONALNA KONFERENCIJA SRPSKOG UDRUŽENJA ZA MARKETING - Izazovi i perspektive marketinga", title = "DELJENJE MOBILNOSTI U EVROPI: PRISTUP ZASNOVAN NA KLASTER ANALIZI, SHARED MOBILITY IN EUROPE: A CLUSTER ANALYSIS APPROACH" }
Jovanović, M., Ignjatović, M.,& Jeremić, V.. (2023-11-05). DELJENJE MOBILNOSTI U EVROPI: PRISTUP ZASNOVAN NA KLASTER ANALIZI. in ČETVRTA NACIONALNA KONFERENCIJA SRPSKOG UDRUŽENJA ZA MARKETING - Izazovi i perspektive marketinga Srpsko udruženje za marketing - SeMA..
Jovanović M, Ignjatović M, Jeremić V. DELJENJE MOBILNOSTI U EVROPI: PRISTUP ZASNOVAN NA KLASTER ANALIZI. in ČETVRTA NACIONALNA KONFERENCIJA SRPSKOG UDRUŽENJA ZA MARKETING - Izazovi i perspektive marketinga. 2023;..
Jovanović, Marta, Ignjatović, Marina, Jeremić, Veljko, "DELJENJE MOBILNOSTI U EVROPI: PRISTUP ZASNOVAN NA KLASTER ANALIZI" in ČETVRTA NACIONALNA KONFERENCIJA SRPSKOG UDRUŽENJA ZA MARKETING - Izazovi i perspektive marketinga (2023-11-05).